Най-въздействащите кампании за жени
Много брандове през годините са насочвали вниманието ни към жените, показвайки ни цялото многообразие на тяхната същност. Тези кампании вдъхновяват, окуражават, насърчават, показват, че няма невъзможни неща, сближават, застават зад важни и значими каузи, и не на последно място просто благодарят. Показват, че женската фигура е значима част от обществото, която е способна да мечтае, да знае, да може и да печели. Ето и най-въздействащите кампании, които подбрахме и които са част от творчеството на едни от най-известните брандове.
Procter & Gamble
Procter & Gamble също оставят значим принос с една от своите кампании, под надслов “Благодаря ти, мамо”. Кампанията е насочена към майките, които през целия си живот са опора на децата си и в щастливите, и в трудните моменти. Те са тези, на които децата се уповават и от които търсят подкрепа и одобрение, независимо на каква възраст са. Майката е тази, от която ще поискаш съвет, която ще ти помогне, която ще се радва с теб и винаги ще бъде редом до теб във всичко. Зад всеки един човек, стои неговата майка, която бди неотлъчно над него. Майката дава животи и спасява животи. Благодарствена кампания, с която брандът изказва своята признателност към всички майки по света, защото благодарение на тях светът съществува такъв, какъвто е.
Barbie
Може би една от най-амбициозните кампании е тази на Barbie, в която те представят статистически данни относно това какъв процент от жените в днешния свят работят “типично мъжки” професии. Но защо тези професии да са мъжки? В свят, изпълнен с красиви модели, нима не е възможно една жена да бъде главен готвач или строителен инженер, и защо жените бягат от тези предизвикателства? Защо да няма повече жени учени или програмисти? Защо жените да не избират това поприще и да дават пример на малките момиченца? Как можем да сме сигурни, че не можем да правим дадено нещо, ако до сега просто не сме опитвали да го правим?
Barbie дават един нов поглед на възможностите, които има една жена, в избора си как да се развива професионално и да го прави не по-зле от мъжете, защото няма мъжки и женски професии. Има професионалисти.
Always
Always правят изключително интересен и заинтригуващ проект, в който проследяват как мисли една жена за себе си в различните години от нейното развитие. Кампанията се нарича “Като момиче”. За да илюстрира идеята, си брандът събира една група от момичета тийнейджърки, втора група с момчета и трета група с по-малки, около 10-годишни момичета. Всяка от тези групи трябва да изпълни няколко различни задачи: да бяга на място, да удря във въздуха и да хвърля въображаема топка, само че да го направи като момиче. Изключително интересни и разнообразни са интерпретациите на по-големите момичета и момчета, които по-скоро с ирония изпълняват всяко нещо, докато малките момиченца са изключително отдадени на заданията и влагат цялата си сила и желание, за да направят упражненията максимално добре. И тук назрява парадоксът: Защо един пораснал и осъзнат индивид от женски пол вече не вярва в способноситите си? Защо един пораснал и осъзнат индивид от мъжки пол подценява възможностите на връсниците си от противоположния пол? И защо малките момиченца още вярват, че всичко е възможно за тях? Какво всъщност означава да направиш нещо като момиче? Означава ли, че го правиш по-зле от момчетата? Означава ли, че това е обидно? Защо за 10-годишното момиче да тичаш като момиче означава да тичаш толкова бързо, колкото можеш?
Като че ли между десетата и шестнадесетата година нещо се променя, и момичетата губят своята увереност. И ето тук Always казва, че това не трябва да е така, защото да бягаш като момиче и да удряш като момиче е също толкова добре, както и ако го правиш като момче. И каквото и да правиш като момиче, прави го, защото ти си момиче и това работи. И не трябва да се срамуваш от това. Защото да правиш нещата като момиче означава да правиш невероятни неща всеки ден.
Dove
Със сигурност едни от трайно запомнящите се кампании са тези на Dove. Дали защото продуктите им са предназначени предимно за нежната половина от света или просто защото красотата е техният продукт, те успяват по един изключително завладяващ начин да ни покажат жената в истинската ѝ същност, често дори неподозирана от самата нея.
В една кампания от 2014г. Dove събират няколко млади момичета и техните майки, и им дават интересно предизвикателство. Това, което те им казват, е следното:
“Вие имате силата да променяте и сами да определяте какво е красотата.”
Момичетата трябва да си направят истинско селфи с телефоните си, без корекции, без филтри. Същото трябва да направят и техните майки. След всички снимки идва ред на изложбата. Тези момичета се страхуват как хората ще реагират на тях. Страхуват се, че ще ги съдят, критикуват, може би ще ги обиждат. И какво е учудването им, когато влизат в залата и виждат снимките си - на всяка от тях има множество цветни листчета, на които гостите са написали какво харесват в тях: “дългата коса”, “страхотната усмивка”, “красивите очи” и още много, много мили думи, които тези момичета не са очаквали. Те не смятат, че могат някога да притежават и 1/10 от красотата на супермоделите, не харесват кожата и косата си, не са с идеалните мерки, но виждайки всичко това, те осъзнават, че независимо, че не са перфектни, носят красотата в себе си и я излъчват на околните по един наистина неповторим начин. И не е нужно жената да гони някакъв стереотип за красота, наложен ѝ от социалните мрежи. Жената е красива такава, каквато е, защото тя се ражда със своята уникална красота и я носи през целия си живот.
Adidas
Adidas е другият бранд, който често се обръща към жените с познатия си призив, че всичко е възможно. Тази година обаче показва нещата от различна гледна точка, говори от името на всички тези жени и заявява: ”I’m possible”. Adidas вижда в тях сила и вярва, че всеки ден те превръщат невъзможното във възможно и го правят с цялата енергия и сила, която носят у себе си.
Идеята на кампанията се основава на това, че да си различен не означава, че не можеш да бъдеш успешен. Това че си с различен цвят на кожата, че си по-закръглена, че имаш заболяване или че си ограничена от обществени порядки не означава, че не можеш да бъдеш успешна с това, което правиш най-добре.
И този път Adidas залагат на смисъла в това жената да повярва в своите способности въпреки и напук на общоприетите стандарти и да каже: “Аз имам възможност да го направя и тази възможност съм самата аз”.
За да подсили ефекта на всичко това, Adidas прави цяла поредица от видеа с този надслов, като във всяко от тях разказва историята на една от тези силни жени, успели въпреки всички наложени им забрани и ограничения.
Фатима Ибрахими - както казва самата тя: ”Аз съм бегач навсякъде, където и да съм”. Напуска своя дом в Афганистан и заживява в Канада. Тя бяга от ужаса, за да има възможността да бяга към върха. Фатима вярва в спорта и в това, че той има силата да трансформира животи. Вярва, че жените могат да бъдат лидери и да отстояват правата си в обществото.
Момиджи Нишия - тя е само на 14 г. и вече е олимпийска шампионка. Ще попитате по какво ли? Ами тя е една от най-добрите скейтбордистки в света и печели златото на състезанието в Токио. Но всичко това нямаше да бъде възможно, ако тя не е тренирала години наред с упорство и постоянство. И го е правила учейки се от грешките си, защото няма нищо невъзможно, стига да го поискаш истински.
Джесамин Стенли - тя е инфлуенсър, който вдъхновява последователите си да практикуват йога, независимо какво тяло имат. Самата тя е доста едра, но това не ѝ пречи неуморно да се стреми към целта си, а именно да прави йога. Тя споделя, че това е красиво преживяване, което е изпълнено със солидно количество изпотявания, падания и много плач. Но човек не бива да се отказва. Джесамин знае, че хиляди хора по света искат и практикуват йога, и със сигурност не всички имат фигурите на модели. Джесамин успява, защото преодолява мнението на околните за нея и доказва, че няма нищо невъзможно.
Ели Голдстeйн - това е момиче със синдрома на Даун. Тя е модел, танцьорка, която създава свой собствен ритъм и гордо заявява, че красотата не е в стереотипите, а напротив - в това да бъдеш различен. Тя вярва, че не тя трябва да се носи по течението, а течението трябва да поема по нейния път.
Асма Елбадави - успешна баскетболистка, която се противопоставя на забраната на FIBA за носена на хиджаб в професионалния баскетбол и иска нейното премахване. Силна, целеустремена и успешна, нейната формула е постоянството.
Хойон Джънг - южнокорейски модел и актриса, която след шеметния успех на сериала Squid Game по Netflix само за няколко седмици се сдобива с над 20 млн. последователи в Instagram. Превръща мечтата си в реалност, но с цената на много усилия и труд. До този момент тя работи с брандове като Louis Vuitton и е първата южнокорейка, която се появява на корицата на американския Vogue, а тази година е едно от лицата на N°1 de Chanel. Тя вярва, че всичко е постижимо, благодарение на нейните собствени възможности.
Nivea
Друг бранд, който многократно успява да въздейства на аудиторията си, е Nivea. Кампанията, която привлече нашето внимание, е под надслов:
”Вдъхновяващата връзка на човешкото докосване”.
Брандът ни разказва историята на момиче, което се връща у дома при майка си и започва работи от вкъщи дистанционно. Майката е щастлива, че детето ѝ отново е при нея и всячески се опитва да го накара да се чувства добре, но за съжаление нейните усилия по-скоро дразнят дъщеря ѝ, отколкото да я накарат да с усмихне. Когато обаче в един момент момичето остава без работа, майката е тази, която се превръща в нейна опора в трудностите. Тя е тази, която я подкрепя, съчувства, разбира.
Кампанията е насочена към майките и тяхната неуморима грижа, и е под надслов:
”Няма нищо по-хубаво от майчиното докосване”.
Този бранд вярва, че най-ценната емоция, която може да се изпита, е тази от човешкото докосване, което дава сила, спокойствие, сигурност и създава истинската връзка между хората. Връзката на майчиното докосване е вечна, без значение от времето и разстоянието.
United Colors Of Benetton
United Colors of Benetton насочват една от кампаниите си към изключително сериозен и важен проблем, а именно насилието, което се осъществява над жените под една или друга форма по целия свят. Брандът застава зад каузата за равноправието на жените, като тук те споделят мисията на UN Women (организация на ООН, чиято цел е равенството между половете и създаване и поддържане на среда, в която потребностите на всяка жена по света да бъдат удовлетворени.)
Във видеото, което правят, една красива жена седи насред пустинята, заобиколена от група млади мъже. Всеки един от тях излъчва сила, гняв, презрение, надмощие. Всеки един от тях е готов да демонстрира това пред младата жена. Един след друг те грабват камъни от земята и започват да ги хвърлят към нея. И точно тогава камъните се превръщат в розови листа. Цялата тази ярост се превъплъщава в цветове и тези цветове докосват момичето.
United Colors of Benetton призовават за прекратяване на насилието над жени и го правят по един изключително красив начин.
Целта на всички тези кампании е не просто да покажат постиженията на отделни жени и какво те са успели да направят, целеустремено влагайки своя труд. Целта на кампаниите е да вдъхновят колкото се може повече жени да последват примера им, да не се отказват от вярата си, да сбъдват мечтите си, да се предизвикват всеки ден и час. Мечтите не са за свободното време, те са за реалността. Всеки един от тези брандове заявява, че жената е достатъчно силна да се справи с каквото и да било предизвикателство, стига наистина да го желае. Мечтите са, за да се сбъдват и това не зависи от пола, расата, възрастта, етническата и сексуалната принадлежност, обществените ограничения. Всяка една жена е достойна да застане лице в лице с целите си и да каже: ”Аз ги постигам сега”. Не утре, не след година, всичко е възможно сега.
Тези 7 бранда през годините създадоха едни от най-запомнящите се кампании за жени, за да покажат, че всяка една от тях е достойна да заеме това място, което истински желае в света, а не това, което ѝ се отрежда в унисон с обществените порядки. Тези кампании вдъхновяват хиляди жени по света да си кажат: ”И аз мога да го постигна” и да повярват в себе си. Тези кампании заразяват, предизвикват, въвличат и се превръщат в един своеобразен флашмоб, който събира последователи по целия свят. Да вдъхновяваш с истории означава да създаваш нови такива.
А вие каква история създадохте днес?